Hakukoneoptimointi

Mitä korkeammalle hakutuloksissa sijoitut, sitä enemmän klikkauksia saat.

Katso video

Hakukoneoptimointi lisää kävijöitä ja parantaa löydettävyyttä

Hakukoneoptimointi on tehokas tapa nostaa verkkopalvelusi kävijämäärää. Optimointi tarkoittaa verkkopalvelun sisällön ja lähdekoodin muokkaamista hakukoneiden paremmin ymmärtämään muotoon.

Useimmat yritykset haluavat verkkopalvelulleen mahdollisimman paljon käyttäjiä. Se onnistuu, kun yrityksen verkkosivu sijoittuu hakukoneiden hakutuloksissa mahdollisimman korkealle. Kun sijoitus hakutuloksissa paranee, sivuston kävijämäärä kasvaa voimakkaasti.

Oikein optimoitu verkkopalvelu saa näkyvyyttä juuri niillä hakusanoilla, joilla yrityksesi kohderyhmään kuuluvat hakevat tietoa eri yritysten tuotteista ja palveluista. Näin hakukoneoptimointi kasvattaa erityisesti laadukkaiden, juuri sinun yrityksesi kohderyhmään kuuluvien kävijöiden määrää. Silloin aikaisempaa suurempi osa sivuston kävijöistä päättää ostaa sinun yritykseltäsi eikä hakutuloksissa huonomman sijan saavilta kilpailijoiltasi.

Hakukoneoptimoinnin toteutus

Hakukoneoptimointi on prosessi, jonka yksityiskohdat riippuvat asiakkaan tavoitteista ja toimialan erityispiirteistä. Optimoinnista vastaa syvällisesti perehtynyt konsulttimme ja optimointi etenee aina neljän vaiheen kautta.

1. Esitutkimus – etsimme ongelmat
Hakukoneoptimointi toteutetaan aina yrityksesi tarpeiden ja tavoitteiden mukaisesti. Optimoinnin edellyttämät konkreettiset toimenpiteet riippuvat aina verkkosivuston lähtötilanteesta. sen vuoksi työ käynnistetään esitutkimuksella.

Esitukimuksessa konsulttimme selvittää yrityksesi verkkopalvelun nykytilan voidakseen valita oikeat optimointitoimenpiteet. Tässä vaiheessa analysoidaan verkkopalvelun sisältö, tekninen toteutus, löydettävyyden lähtötilanne ja tutustutaan kilpailijoiden verkkosivustoihin. Varsinaisen hakukoneoptimoinnin perustaksi konsultti selvittää vielä eri hakusanojen suosion verkon käyttäjien keskuudessa. Näin varmistamme, että sivustosi löydettävyys paranee juuri oikeilla hakusanoilla.

Lue lisää

2. Toteutus – ratkaisemme ongelmat
Esitutkimus on välttämätön perusta varsinaiselle hakukoneoptimoinnille. Itse optimoinnissa käytettävät toimenpiteet valitaan aina yrityksesi sivustoa koskevan esitutkimuksen perusteella. Valinta perustuu asiakkaan verkkopalvelun pohjana olevaan tekniikkaan, julkaisujärjestelmään ja niiden mahdollisesti asettamiin rajoituksiin. Mikäli verkkopalvelun tekniikka asettaa esteitä hakukoneoptimoinnille, ehdotamme toimenpiteitä asian ratkaisemiseksi. Samalla kuitenkin pyrimme löytämään vaihtoehtoisia tapoja optimoinnin toteuttamiseen. Näin sivustosi optimointi voidaan toteuttaa mahdollisimman edullisesti.

3. Mittaus – mittaamme ja raportoimme tulokset
Analysoimme ja raportoimme saavutetuista tuloksista. Tulosten mittaamisessa käytämme asiakkaan käyttötarkoituksiin soveltuvaa kävijäseurantaohjelmaa. Tarvittaessa asennamme seurantajärjestelmän. Suosituin ja yleisin ratkaisu pk-sektorin yrityksille on Google Analytics, joka on erittäin monipuolinen maksuton seurantajärjestelmä. Seurantajärjestelmän avulla yrityksesi saa tietoja sivuston kävijöistä, liikenteen lähteistä ja eri käyttäjäryhmien tuotosta. Siten seurantajärjestelmä auttaa sinua parantamaan yrityksesi tulosta.

4. Seuranta ja kehitys – parannamme sivustoa jatkuvasti
Hakukoneoptimointi voidaan toteuttaa kertaluontoisesti. Kertaluontoinen optimointi parantaa aina sivuston sijoitusta hakutuloksissa, mutta kirkkaimpaan kärkeen pääsee yleensä vain pitkäjänteisellä optimointityöllä. Paras hyöty optimoinnista saavutetaan, kun saavutettuja tuloksia seurataan ja sivustoa parannetaan jatkuvasti. Hyvät sijoitukset eivät myöskään ole pysyviä, koska myös kilpailijasi ovat löytäneet hakukoneoptimoinnin. Sen vuoksi hyvä sijoitus hakukonetuloksissa vaatii jatkuvaa optimointia.

Kysy aiheesta lisää

Viisi syytä investoida hakukoneoptimointiin

1. Optimointi vahvistaa yrityksesi brändiä
Internetin käyttäjät mieltävät hakutulosten kärkeen nousevan yrityksen toimialan ykköseksi. Lisäksi yhä suurempi osa ostovoimaisista asiakkaista tekee ostopäätöksen nettisivujen perusteella.  Hyvä sijoitus hakutuloksissa vahvistaa yrityksesi brändiä, kasvattaa liikevaihtoa ja tekee tulosta.

Lue lisää

2. Optimointi tuo sivuillesi lisää kävijöitä
Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on yrityksesi nostaminen hakutulosten kärkeen. Ainoastaan noin kymmenen prosenttia verkon käyttäjistä selaa hakutuloksia ensimmäistä sivua pidemmälle. Kolme ensimmäistä sijaa keräävät enemmistön kaikista klikkauksista. Siksi hakukoneoptimointi lisää sivustosi kävijämäärää.

3. Optimointi tuottaa pitkään
Hakukoneiden hakutulokset muuttuvat hitaasti, ja verkon kilpailutilanteen muutoksiin on mahdollista varautua ajoissa. Hyvän sijoituksen säilyttäminen on helpompaa kuin sen hankkiminen. Siksi hakukoneoptimointi on investointi, joka tuottaa pitkään.

4. Optimointi laskee asiakaskontaktin hintaa
Hakukoneiden kautta sivustolle saapuva ns. luonnollinen liikenne on maksutonta. Mitä enemmän hakukoneet tuovat sivustollesi kävijöitä, sitä useamman kävijän ja asiakkaan osalle markkinointikustannukset jakautuvat. Siksi hakukoneoptimointi laskee asiakaskontaktin hintaa.

5. Optimointi tekee tulosta joka hakukoneessa
Kaikkien hakukoneiden käyttämät menetelmät muistuttavat toisiaan suuresti. Tämän ansiosta hakukoneoptimoinnin menetelmät toimivat kaikissa hakukoneissa. Siksi hakukoneoptimointi varmistaa, että yrityksesi näkyy Googlen ohella myös Yahoossa ja Bingissä.

Kysy aiheesta lisää

Kymmenen vihjettä hakukoneoptimointiin

Seuraavat kymmenen ohjetta auttavat sinua huolehtimaan sivustosi löydettävyyden perusasioista. Saavutettavat tulokset vaihtelevat aina toimialan kilpailutilanteen mukaan. Jos alalla on vähän yrityksiä tai verkkosivustoja, saavutat todennäköisesti hyvän sijoituksen suhteellisen helposti. Jos taas sivustollasi on paljon kilpailijoita, tilanne on huomattavasti hankalampi. Silloin hyvät tulokset todennäköisesti edellyttävät huomattavasti laajempaa hakukoneoptimointia.

Lue lisää

1. Selvitä todelliset hakusanat
Sinun on otettava selvää siitä, mitä hakusanoja potentiaaliset asiakkaasi käyttävät etsiessään netistä ratkaisuja ongelmiinsa. Oletuksien varassa ei kannata elää: tee tai teetä hakusanatutkimus. Hakukoneoptimointia ei kannata toteuttaa sanoille, joilla kukaan ei hae, tai jotka eivät tuota kauppaa.

2. Käytä sivujen otsikointia (title) oikein
Sivun tekstissä käytetään kahta erilaista otsikkoa: toinen otsikko näkyy varsinaisessa sisällössä. Toinen, hakukoneoptimoinnin kannalta vielä tärkeämpi ns. title-otsikko näkyy verkkoselaimen yläpalkissa. Kiinnitä huomiota sivujen otsikointiin, sillä hakukoneet arvostavat otsikon sisällön korkealle. Sivun otsikon tulee kuvata sivuston sisältöä tai tarkoitusta, sekä sisältää tärkeitä hakusanoja. Otsikon tulisi olla sivukohtainen. Koska otsikko esitetään myös hakukoneen tuloksissa sivun otsikkona, kannattaa siitä tehdä myös käyttäjiin vetoava.

3. Kirjoita houkutteleva kuvaus (meta description)
Käytä jokaisella verkkopalvelun sivulla yksilöllistä kuvaustekstiä (lähdekoodin meta description –teksti), joka kuvailee lyhyesti kyseisen sivun sisällön. Hakukoneet esittävät kuvaustekstin hakutulosten yhteydessä. Siksi kuvauksen tärkein tarkoitus on saada hakukoneen käyttäjä klikkaamaan sivustollesi johtavaa linkkiä. Houkutteleva kuvausteksti yhdessä hyvän hakutuloksen kanssa saattaa kerätä enemmän vierailijoita sivuille kuin hakutuloslistan ykkössija.

4. Muista käyttää hakusanoja leipätekstissä
Hakukoneet painottavat sivujen sisällön arvioinnissa sivun alkuosaa. Siksi sivujen alkuun kannattaa kirjoittaa hakusanoja sisältävä ingressi. Muita hyviä paikkoja hakusanoille ovat kappaleiden alut ja väliotsikot. Jos haluat sijoittua hyvin sanalla ”hakukoneoptimointi”, tulee tämän sanan esiintyä perusmuodossaan aihetta käsittelevällä sivullasi. Hakukoneet tunnistavat nykyään myös taivutettuja sanamuotoja. Tämä ei kuitenkaan toimi vielä erityisen hyvin. Sen vuoksi tekstissä kannattaa käyttää myös taivutettuja muotoja: hakukoneoptimoinnin, hakukoneoptimoitu jne.

5. Älä käytä hakusanoja liikaa
Älä sorru liioitteluun lisätessäsi hakusanoja tekstiin ja otsikoihin. Ensisijaisesti tekstin tulee olla käyttäjälle luettavaa ja selkeää, sillä hakukoneet pyrkivät arvioimaan sivuja mahdollisimman inhimillisesti. Käyttäjät silmäilevät verkkosivuja kursorisesti – he lukevat kenties vain pari ensimmäistä virkettä, väliotsikot ja tekstin sisältämät luetelmat. Näiden on annattava sisällöstä riittävän hyvä käsitys. Liiallisella hakusanojen käytöllä voi olla negatiivinen vaikutus hakutuloksiin, sillä hakukone tunnistaa, mikäli hakusanoja on siroteltu tekstiin liikaa. Hyvä hakukone ei ohjaa lukijoita huonoille sivustoille!

6. Pidä navigointi yksinkertaisena
Monesti nykyaikaiset verkkopalvelut on toteutettu runsaiden graafisten elementtien avulla. Kuitenkin navigaatio tulisi aina toteuttaa tekstimuotoisena – hakukoneet ymmärtävät tekstiä, eivät kuvia. Sen vuoksi kuvien, Flash-animaatioiden, Java- ja ActiveX-skriptien käyttö navigaation toteutuksessa voi heikentää sivuston sijoitusta hakutuloksissa.

7. Käytä h1- ja h2-otsikoita
Otsikoiden tekninen toteutus vaikuttaa sivujen hakukonenäkyvyyteen. Otsikoiden tyyleinä kannattaa ehdottomasti käyttää standardinmukaisia h1 ja h2 -merkintöjä. Hakukoneet arvostavat näiden tagien sisältämää tietoa enemmän kuin normaalissa tekstissä esiintyvää sanaa. Pelkät rivinvaihdot ja lihavointi eivät auta hakukonetta tunnistamaan tekstiä otsikoksi. Varsinaisten otsikoiden ulkoasu voidaan toki muotoilla vapaasti CSS-tyylien avulla.

8. Käytä selkeitä url-osoitteita
Sivun url-osoitteesta löytyvät avainsanat ovat arvokkaita hakukoneille ja parantavat sivun löydettävyyttä. Niinpä url-osoite on syytä, mikäli suinkin mahdollista, kirjoittaa selkokielisesti. Näin myös käyttäjä pystyy jo osoitteen nähdessään päättelemään sivun sisällön. Lisäksi osoite on helppo vaikkapa sanella puhelimessa.

Käytettävät avainsanat kannattaa erottaa lyhyellä väliviivalla toisistaan, jotta ne erottuvat paremmin (välilyöntejä ei kannata käyttää, koska palvelin- ja selainsovellukset muuttavat ne usein erilaisiksi merkkijonoiksi, jolloin url-osoitteen luettavuus kärsii.)

9. Hanki linkkejä
Ulkoiset linkit ovat yksi tärkeimmistä hakukonelöydettävyyteen vaikuttavista asioista. Hakukoneiden mukaan hyville sivuille osoittaa enemmän linkkejä kuin huonoille sivuille. Linkkien tulee olla laadukkaita, sillä hakukoneet eivät salli keinotekoista, ylläpitäjän itsensä tuottamaa linkitystä.

Laadukkaiden linkkien saaminen sivuille vaatii ammattitaitoa. Helppo tapa toteuttaa pienimuotoinen linkityskampanja on lisätä sivusto web-hakemistoihin. Toinen tapa linkkimäärän kasvattamiseen on panostaa erityisen laadukkaaseen sisältöön. Hyvä sisältö houkuttelee muita sivustoja linkittämään sivustoosi.

10. Ole kärsivällinen
Hakukoneoptimointi ja hakukonelöydettävyyden parantaminen ja tuloksien saavuttaminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Älä hätäile ja odota sivujesi nousevan tuloslistojen kärkeen hetkessä – kärsivällinen odotus ja jatkuva parantaminen palkitaan varmasti.

Kysy aiheesta lisää

Ohje verkkopalvelun toteuttajalle

Hakukoneoptimoinnin näkökulmat kannattaa ottaa huomioon jo uutta verkkopalvelua tai –sivustoa suunniteltaessa. Kun perusasiat on kunnossa, helpottuu optimointi selvästi. Kun sivustosi toteuttaja noudattaa seuraavia ohjeita, on käytössäsi hyvä perusta menestyvälle verkkopalvelulle.

Toimiva verkkopalvelu muodostuu kolmesta elementistä:

  • sisällöstä
  • tekniikasta
  • visuaalisesta ilmeestä.

Kaikki nämä vaikuttavat myös sivuston löydettävyyteen. Sisällön tulisi olla ainutlaatuista ja runsasta, tekniikan noudattaa standardeja ja olla nopeaa, visuaalisen ilmeen tulisi miellyttää sivuston käyttäjiä estämättä hakukoneiden toimintaa. Seuraavia kuutta ohjetta noudattamalla sivuston optimointi on vankalla perustalla.

Lue lisää

1. Käytä sivustossa sisällön metakuvauksia
Html-kieli mahdollistaa verkkosivujen sisällön kuvauksen erilaisten meta-määreiden avulla. Näiden merkitys hakukoneystävällisen ja löydettävän palvelun rakentamiselle on huomattava. Sen vuoksi sivuston koodauksen tai käytettävän julkaisujärjestelmän on tuettava meta-elementtien sivukohtaista määrittelyä.

  • Description & title: Verkkopalvelun tekniikan tulee mahdollistaa sivukohtaiset meta descriptionit ja meta titlet.
  • Keywords: Jätä keywords tyhjäksi.
  • Language: Määrittele dokumentin kieleksi <meta name=”language” content=”fi”>, jos sivusto on suomenkielinen.
  • Verkkopalvelun www-osoitteet: Mikäli suinkin mahdollista, verkkopalvelun osoiterakenteen tulisi olla selkeä, esimerkiksi www.yritysabc.fi/palvelut-tuotteet/ tai www.yritysabc.fi/palvelut-tuotteet.php. Tämä parantaa käyttäjän käyttökokemusta sekä mahdollistaa kuvaavien osoiterakenteiden luonnin. Osoitteistoa olisi hyvä myös pystyä muokkaamaan jälkeenpäin.

2. Suunnittele selkeä rakenne
Selkeä rakenne auttaa käyttämään palvelua, tekee ylläpidosta helppoa ja auttaa hakukoneita ymmärtämään sivuston rakennetta ja sisältöä.

  • Rakenne: Toteuta verkkopalvelun rakenne siten, että käyttäjä pääsee jokaiselle verkkopalvelun sivulle maksimissaan kolmella klikkauksella.
  • Ainutlaatuinen sisältö: Älä kierrätä muiden sivustojen sisältöä. Estä tuplasisällön syntyminen. Esimerkiksi etusivulle ei saisi päästä osoitteilla www.yritysabcc.fi/index.php ja www.yritysabc.fi/etusivu. Tärkeintä on välttää identtisien sivujen luominen. Osittainen samojen tietojen sisällyttäminen eri sivuille ei haittaa, ellei päällekkäisyys ole erittäin suurta.
  • Sivukartta: Jos mahdollista, rakentakaa verkkopalvelulle sivukartta. Sivukartan ei tarvitse olla hallitseva elementti verkkopalvelussa. Yleensä pieni linkki sivukarttaan on riittävä.

3. Hakukoneet ja käyttäjät etsivät sisältöä
Verkkopalvelussa ei kannata julkaista sisällöttömiä sivuja. Esimerkiksi erityyppiset sisääntulosivut ovat yleensä perusteettomia sekä käyttäjien käyttökokemuksen että hakukonelöydettävyyden kannalta. Käytä nosteita käyttäjien ohjaamiseksi halutulle sivuston osiolle. Pidä sisältö selkeänä ja helposti hahmotettavana. Nosteilla tarkoitetaan lyhennelmiä verkkopalvelun alasivun tärkeästä sisällöstä. Esimerkiksi etusivulle kannattaa sijoittaa tärkeästä tuotteesta lyhyt esittely, josta käyttäjä ohjataan linkillä alasivulle.

Julkaise verkkopalvelussa käyttäjää kiinnostavaa sisältöä. Yleensä käyttäjään vetoaa tuotteiden ja palvelujen kuvaukset yritysesittelyn sijaan. Tuo tärkeät osiot selkeästi esiin jo verkkopalvelunne etusivulla. Etusivua ei kannata täyttää erityyppisillä yritysesittelyillä tai uutisilla. Hakukoneiden tai mainonnan kautta sivuille saapuva käyttäjä on kiinnostunut yrityksesi tuotteista ja palveluista. Kerro mitä hyötyä yrityksestäsi on asiakkaalle toistelematta strategian, mission tai vision korulauseita. Kerro sen sijaan, mitä ongelmia palvelunne ratkaisee tai kuinka tuotteenne helpottaa asiakkaan elämää.

Hakukoneet rakastavat sisältöä. Pyrkikää luomaan verkkopalvelun alasivuille merkityksellistä sisältöä siten, että tärkeillä sivuilla olisi vähintään 500 merkkiä sisältöä. Tämä parantaa huomattavasti verkkopalvelun mahdollisuuksia saavuttaa kävijöitä hakukoneista. Usein sisältöä tarvitaan tätä vielä selvästi enemmän. Sen vuoksi esimerkiksi blogit ovat nykyään suosittu tapa rakentaa yrityksen verkkosivuille sisältöä vähitellen.

Sisällön tulisi olla helposti luettevaa. Sen vuoksi käytä

  • väliotsikoita
  • palstoja
  • kappalejakoa
  • lihavointeja
  • luetelmia

Ne helpottavat pitkän tekstin lukemista ja sisällön nopeaa hahmottamista.

4. Pidä tekniikka yksinkertaisena
Tekniikka on hyvä renki. Valitettavasti monet nykywebiin kuuluvat teknologiat vaikeuttavat hakukoneiden toimintaa voimakkaasti. Siksi näiden teknologioiden käyttö heikentää sivustosi näkymistä Googlen hakutuloksissa.

  • Javascript: Vältä JavaScriptin käyttöä. Jos esimerkiksi menurakenne vaatii JavaScriptin käyttöä, pyrkikää aina toteuttamaan valikkorakenne myös NoScript-osaan.
  • Flash: Vältä animaatioita. Flash-animaatioiden käyttö heikentää hakukonelöydettävyyttä. Erityisesti koko sisällön toteuttamista Flash-tekniikalla tulee välttää, jos tavoitellaan hyvää hakukonelöydettävyyttä. Vaikka Google ja Adobe ovatkin yhteistyössä kesällä 2008 integroineet Googlen hakurobottiin Flash-sisältöä lukevan tekniikan, ei Flash-sisältö indeksoidu hakukoneisiin yhtä hyvin kuin teksti.
  • Standardit: Noudata standardeja. Hakukoneet rakastavat standardeja. Tämän takia verkkopalvelun koodin tulee olla standardien mukaista (xHTML, HTML, CSS). Sivuston koodi tulee tarkastaa verkon standardeja ylläpitävän W3C:n validaattorilla. Suosittelemme, että sivustot toteutetaan xHTML 1.0 Transitional -merkintäkielen mukaiseksi. Verkkopalvelun HTML-taitto tulee mahdollisuuksien mukaan toteuttaa div-elementeillä. Käytä table-elementtiä vain taulukoissa.
  • Semanttisuus: Ohjelmoi verkkopalvelu semanttisesti eli merkityksellisesti käyttämällä html-kielen elementtejä (H1, H2, Strong jne. merkintätapa). Semanttisuus mahdollistaa eri asioiden painottamisen siten, että hakukoneet tunnistavat eron. Hakukone ei esimerkiksi osaa tunnistaa määrittelyä Otsikko otsikoksi. Vastaavasti, jos otsikko merkitään muodossa <h1>otsikko</h1> tunnistaa hakukone tämän pääotsikoksi.
  • Verkkopalvelun tekniikka: Tekniikan tulee sallia linkkien, kuvien ja muiden elementtien tarkenteiden käytön (esimerkiksi alt- ja title -merkinnät).
  • Linkitystekniikka: Toteuta linkit absoluuttisesti. Esimerkiksi ”http://www.yritys.fi/hakukoneoptimointi/” on parempi kuin suhteellinen linkki ”hakukoneoptimointi”.
  • Kuvat: Vältä tekstin korvaamista kuvilla. Sivujen otsikot ja leipäteksti kannattaa toteuttaa HTML-tekstinä.

5. Pidä sivusto pienenä ja nopeana
Verkkosivuston tai –palvelun nopeus vaikuttaa nykyään selvästi Googlen hakutuloksiin. Lisäksi nopean sivuston käyttäjäkokemus on hidasta selvästi parempi.Verkkopalvelun yksittäisten sivujen koko on hyvä pitää mahdollisimman pienenä. Esimerkiksi kaikki JavaScript ja CSS-määrittelyt kannattaa siirtää ulkoisiin tiedostoihin, joihin ainoastaan viitataan päädokumentissa. Myös turhaa sivuston kommentointia koodissa on syytä välttää.

Tarkkaile myös kuvien kokoa. Vaikka nopea laajakaista on nykypäivää, arvioivat hakukoneet sivujen saavutettavuutta mm. sivujen latausajan perusteella. Kahden ja kymmenen sekuntin välinen ero on erittäin merkittävä – se saattaa estää kaupan syntymisen!

Kiinnitä huomiota myös verkkopalvelun käyttämän palvelimen nopeuteen. Halvimmat webbihotellit eivät ole riittävän nopeita edes pk-yrityksen verkkosivujen pyörittämiseen!

6. Älä naamioi sisältöä
Sisällön naamioimisella tarkoitetaan menettelyä, jossa verkkopalvelun käyttäjille ja hakuroboteille tarjotaan erilaista sisältöä. Hakukoneet ovat kieltäneet sisällön naamioimisen, sillä tämä tekniikka mahdollistaisi kokonaan eri aiheesta kertovan sisällön esittämisen käyttäjille ja hakuroboteille, jolloin hakukoneiden antamat tulokset eivät enää vastaisi todellisuutta.

Sisällön naamiointi perustuu teknisesti yleensä käyttäjäliitännän (eng. user agent) tai IP-osoitetiedon perusteella tapahtuvaan tunnistukseen. Kaikki merkittävät hakukoneet (mm. Google, MSN Live Search, Yahoo) ovat kieltäneet sisällön naamioinnin. Pahimmillaan menetelmän käyttö voi aiheuttaa sivuston poistamiseen hakukoneiden indeksistä.

Hakukoneystävällisen verkkopalvelun kehitystyön lähtökohta on mahdollisimman laadukas ohjelmointi, korkealaatuinen sisältö ja huolellinen rakenteen suunnittelu. Tämä luo parhaan pohjan hyvän hakukonelöydettävyyden rakentamiselle.

Haluan kuulla aiheesta lisää

Markkinointi ja asiakaskokemus

Asiakastarina

”Descom pystyy erottamaan olennaiset kehitysaskeleet, joiden avulla liiketoiminnalle tärkeitä seikkoja seurataan ja löydettävyyttä parannetaan.”

Tiina Lammi, verkkoviestintäpäällikkö

Lue asiakastarina

”Descomin osaamisen avulla hakukoneet ovat meille kustannustehokkaita ja teemme verkossa merkittävää kaupallista liiketoimintaa.”

Tomi Pyyhtiä, verkkokauppapäällikkö

Lue asiakastarina

Ajankohtaista aiheesta markkinointi ja asiakaskokemus

Miten voimme auttaa sinua?

Jätä viesti, niin otamme sinuun yhteyttä.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.